growingbelly

Rubus chamæmorus L

Publicerad 2013-09-19 12:17:01 i Allmänt

Idag ska här kokas sylt. För första gången.
Nu är det en burk

Rubus chamæmorus L

 
Som ska kokas till en "god" (*läs oätlig? neutral? god?) sylt
Hjortron har jag inte ätit på (funderar... Räknar... Tar till fingrarna och räknar på...Räknar om... ) 16 år, lika med att jag inte tyckte om dom. Inte det minsta.
Fick en burk men Hjortron av en snäll dam och nu ska jag försöka göra sylt på dom.
 
Testade i morse att ge min dotter (*läs Allätaren) en sked med små bär.
"Här. Testa. Det är bär. Hjortron." Okej jag hoppades lite att hon som jag skulle rynka näsan och visa tydligt att hon inte tyckte om dom. Men allätare som hon är så blev svaret
".Mmm gott mamma. Mer tack" och så tog hon stora skedar och åt hungrigt av bären.
 
Funderar och jag kan inte komma på något som min allätare inte äter. Hon äter allt. Älskar grönsaker i alla former. All frukt. All mat äter hon. Hon kan till och med sitta och tugga på en chili.
Allt går ner i den lilla ungen.
Tur är väl det kanske att hon är så lätt med maten.
Så att hon tyckte om hjortron var väl inget speciellt.
 
Nu har bären dragit sig och gosat i socker ett tag så nu är det syltdags!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela