growingbelly

20 minuter för mig själv.

Publicerad 2013-03-26 10:57:25 i Allmänt

Inte "själv" som i ensam utan själv som i att bara få sitta just själv utan något barn på mig.
Stora sitter och målar och den Lille sitter i sin sitter och leker med Tummen och suger på sin napp.
Själv.
Skönt att få vara det ibland.
Vad gör man då? En bra fråga. Att vara själv betyder inte "tid att göra vad jag vill" om jag gör något för intressant så vill 2,5 åringen vara med.
Nu vill jag ju ha 20 minuter för mig själv. För att orka med dagen. Så vad gjorde jag dom första 10 minutrarna av själv-tiden?
Jag stickade.
Nu satt jag en snabbis vid datorn och skrev här. Nu får min korta stund för mig själv vara över.
Nu gäller det att orka stå på mig och göra alla uppgifter det krävs som flerbarnsmamma.
 
En tjej på 2,5 år och en bebis i samma hem är inte lätt. TROTS från morgon till kväll.
 
-Nej, gör inte så. Nej, gå bort!. Nej det vet du att du inte får. Nej inte röra den. Nej, du vet. Nej. Nej.Nej. Nej. Nej.
Suck.  Nej inte den igen. Nej lek med dina saker, du kan måla om du vill? Nej skrik inte, Nej inte röra. Lek med dina saker du har flera lådor fulla, lek med dom. Nej, bit inte på naglarna! Nej. Nej. Nej. Rör inte blommorna!
NEJ. Jaha varför ligger du och skriker på golvet och slår med benen? Sluta skrik! Du väcker din bror och stör grannarna, ligger du där och skriker för att jag tände lampan? Vad var det.... Jaha nu väckte du din bror, sluta skrik och sparka nu. Sluta nu. Snälla sluta. Har du slutat nu? Varför skrek du?... Kan du inte svara?... Jag tar fram kritorna åt dig så kan du måla om du vill jag måste mata din bror nu.
Pust. Sätter mig och får några minuters vila.
-Nej inte vara i kylskåpet. Nej inte dra leksaker mot teven. Nej, nej,nej,nej,nej,nej,nej,nej,nej, timme in och timme ut. Var snäll nu så går vi ut och leker snart!
 
Mammalivet är härligt!
Önskar att trots-tiden går över snart. Men det är klart... När den ena går ut trots-åldern så går nästa in i den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela