growingbelly

Sjuk

Publicerad 2012-06-06 08:59:46 i Allmänt

Jaha då var jag sjuk igen. Har varit dålig i över en vecka men gått och hoppas på att det skulle gå över vilket det inte gör.
Så för en gångs skull tänkte jag åka in innan alla organ sviktar och blodet surnar.
Vilket det gjorde sist jag insjukna i detta.

Jag känner min kropp och symtomen är dom samma som när jag fick diabetes typ 1 (som jag inte har längre)
Så för 4 dagar sedan ringde jag 1177 och dom sa åt mig att jag inte kunde vänta jag var tvungen att åka in till akuten direkt.
Åker iväg. Och först är ifrågasätter dom mig varför jag ens är där. Men jag får vänta ett tag och sedan ta flera blodprov och urinprov.
Sen vänta.
Sen kommer svaret att jag hade 15,7 i blodsocker. Det var inte så högt enligt dom. Sa att jag bara ätit en macka till frukost och detta var 8 timmar tidigare, tyckte själv att över 15 i blodsocker och inte ha ätit på så länge att sockret då var högt.
Men det var inte högt, fick vanlig dropp för att få ner sockret.
Timmar gick. 4 timmar senare kom en läkare.
Urinprovet hade visat sockerarter och ketoner och även blod i urinprovet.
Blodprovet visade infektion i  kroppen.
Sen vänta några timmar till.
Sockret gick ner till 10 med droppet.
Läkaren kom tillbaka och sa att hon tyckte jag skulle bli inlagd någon dag men hon skulle prata med en överläkare först, sen kom hon tillbaka och då hade jag legat på akuten i 7 timmar.
Då sa hon att jag skulle ta tabletter som jag tagit en kort tid för flera år sen, hon pratade om alla biverkningar och jag sa att jag tagit dom och att jag fått flertal biverkningar som gör att jag inte kan ha ett normalt liv.
Men hon sa att det var bara att fortsätta att ta dom så kanske biverkningarna skulle gå över.
Kände då att jag inte ville bråka mer. Besviken att jag varit där i 7 timmar.
Hon sa inget mer så jag frågade om allt jag hade i urinprovet, tänkte på att det var blod där.
"Ja just det...nej det är säkert inget, säkert bara för att du har många andra ämnen där"
"säkert inget" men inte undersökte dom det mer.
Men jag åkte hem.

Dagen efter ringde jag vårdcentralen, ville träffa läkare och få insulin i stället.
Men telefontiderna var slut.
Igår ringde jag igen. Men inte hade dom några tider denna vecka. "det du har är inte akut så du kan vänta tills nästa vecka" vad vet hon om vad som händer i min kropp via telefonen.
Men jag frågade om jag inte kunde få en blodsockermätare så jag kunde hålla koll på sockret. Jo hon hade visst en stund över innan lunch.
Hämtar mätaren.
Så igår kunde jag hålla koll på sockret.
I förrgår började också ett nytt symtom som visar tecken på att njurarna tar skada... Skum. Varje gång. Du förstår.

Men med en mätare hemma så började jag ta blodsocker före och efter måltid.
Jag som under över en vecka mått dåligt och sämre och sämre ju närmre kvällen jag kom.



Nu visste jag varför.
före lunch 20, sen bara steg det.
efter lunch 24
före middag 28
efter middag 30
och på kvällen var det alarmerande 33,1! och det är väldigt högt.
Om vi säger så här normalt sätt ligger mitt blodsocker på 5-7.

Funderade igårkväll om jag inte var tvungen att åka in. Men att åka in elva på kvällen till samma idioter som skickat hem mig var inte lockande. Långsiktigt så tar kroppen stryk av att ligga högt.
Men igår kväll orkade jag helt enkelt inte åka in.
I morse låg sockret på 15.
Så att åka in nu är meningslöst. Får helt enkelt vänta. För dom gör ingenting om jag åker in nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela