growingbelly

Stor eller liten hund??

Publicerad 2011-02-02 14:58:06 i Husdjur

Nu lider jag av svår beslutsångest. Från att inte ha någon eller ha sett någon intressant jycke så har jag nu två att välja mellan. Jag som har så extremt svårt att bestämma mig...
Två hundar på två ställen nära östergötland dom är 10 och 11 veckor gamla. En stor ras och en liten.
men jag kan inte bestämma mig!
En liten ras är behändig att ha men tar lite längre tid att få rumsren, den är bra att ha i stan och som jag varit med om tidigare så går den lättare att skydda när (om) en lös hund kommer springande, dom är kanske bättre att ha i lägenhet (?)
En stor ras förstår fort att behoven ska göras ute, dom har mer tålamod att lära sig saker och är arbetsvilliga, nackdel är att om en lös hund kommer springande kan man inte ta upp och skydda hunden man kan bara stå och försöka slita bort den andra hunden och skrika på den andra ägaren. En stor hund är givetvis starkare också och drar mer.

Liten, stor... Svårt val.
Har erfarenhet av Chihuahua, Chihuahua/nakenhund, pekingese, tibetansk spaniel och Schäfer/collie.
Första hunden jag hade var en schäfer/collie tik, väldigt lugn och tillgiven hund som lärde sig det mesta väldigt fort. Hur snäll och fin som helst inne men ute var det värre då stängdes öronen av och hon bara drog framåt.
Arbetade som bara den med det problemet, men ingen speciell förändring blev det. Sen gjorde jag en dum sak ute en gång, hon gick på gräset och nosade lugnt och jag tittade åt sidan, då skulle hon springa bortåt och det drog till i kopplet så hon flög tillbaka och min axel gjorde extremt ont och kunde knappt röra armen, böjde den sakta neråt och in mot magen och då knakade det till så då hade axeln gått ur led.
Hade sedan problem med axeln och kunde inte gå ut med henne då jag under hennes uppväxt alltid haft henne på höger sida och då börja gå med en extremt stark hund med en otränad vänsterarm var inte lätt så min mamma fick gå ut med henne (och hon är inte så stark) så det var ingen långsiktig lösning.
Gav sedan bort henne till en släkting som lovade att ta hand om henne, men sen fick hon bli omplacerad igen och sedan en gång till.
Men då i alla fall fick jag se nackdelen med en stor hund. När man är ute och ser en hund komma springande skriker att dom ska koppla hunden och hunden fortsätter att springa mot oss och flyger på min hund som bara kan fly kopplets längd. För en valp på 4 månader då till 7 månader som råkar ut för 4 såna hundar är inte lätt. Tur var att hon inte blev hundrädd.
Har varit med om samma sak med liten hund och då (visst det är fel att lyfta upp en hund när annan hund kommer då man markerar att det är farligt, men man kan inte veta när det kommer en 50 kilos hund om den är snäll mot en 4 kilos hund)
Man vänder ryggen till men hunden kommer och försöker hoppa på en visst kan den antingen nypa hunden man håller eller ens egen arm men upp med benet så hoppar hunden ner.

För och nackdelar med stora och små hundar.
Enda rädslan jag har är att Lill B ska bli allergisk.

Ska eventuellt iväg idag och titta vet bara inte vilken jag ska välja...
...
Så svårt.
Stor eller liten matkostnad, mycket eller lite att ta upp ute, en som hoppar upp på axlarna eller en som når till knäna, ligga på soffan eller ligga i knät, en som knappt får plats i sängen eller en som lätt ligger under täcket.

Får se vad det blir.
Båda storlekarna går att träna att vara med barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela