growingbelly

Vikten och funderingar om järn

Publicerad 2010-05-28 12:43:47 i Vikten

Jag blir inte klok på min vikt. Nu har jag gått upp det jag gick ner och hållt mig på samma vikt i någon vecka. Igår morse vägde jag mig och såg att jag hade gått ner några hundra gram. Kanske inte så mycket men jag mailade bm i går förmiddags och skrev några frågor, så nu väntar jag på svar.
Om jag hade ätit lite kunde jag förstå att jag gick ner men jag ätit extremt mycket, sist jag åt så här mådde jag inte så bra inombords och gick upp en massa kilon. Men vikten verkar stå still.
Jag kanske inte behöver gå upp i vikt än eftersom jag under hela graviditeten ska gå upp 6 kg vilket måste betyda att jag inte ska gå upp i vikt utan det som växer i mig kommer väga en hel del plus allt annat som ökar i kroppen.
Men jag svälter inte mig själv i alla fall, det är långt ifrån det.
Det blir frukost, lunch (som jag nu har ändrat till något mer matigt), fika, macka när jag blir hungrig, middag och någonting på kvällen. Jag äter när jag är hungrig och slutar när jag blir mätt.

Nästa vecka ska jag köpa järntabletter som jag sedan ska ta från veckan efter (v.20)
Jag hade inte så låga värden men ändå inom gränsen för att jag ska ta det.
Hoppas jag blir piggare för nu är jag väldigt seg om dagarna.
Läste lite om järn:

"Att ha järnbrist (dvs sänkta järndepåer) är inte farligt för vare sig mamman eller barnet. Det är först när man har ett lågt Hb på under 70 som det är risk för barnet. Däremot kan järnbrist ge symptom i form av t. ex. uttalad trötthet, koncentrationssvårigheter och huvudvärk. Har man ett bra järnförråd så klarar man också en blödning i samband med förlossningen bättre."

Mitt hb ligger en bra bit över 100 så jag tycker inte själv att jag behöver det. Men det är väl en ny standard sak dom börjat med att man ska ta järntabletter. Kanske är bäst att ta om hb:t skulle bli lägre.

... Jaha då var det fredag igen får se vad jag hittar på under dagen... Kanske tar en sväng till affären och köper något till kvällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela