growingbelly

Känner mig tvingad

Publicerad 2010-05-02 22:25:19 i Vecka 15

Idag går jag in i vecka 15 vilket innebär att jag idag har varit gravid i 100 dagar och att det är 180 dagar kvar.
Tiden går i blandad fart.
Jag börjar själv nu tycka att jag ser gravid ut i stället för uppblåst.
Jag har fortfarande lyxproblemet att jag äter mer än någonsin men jag går inte upp i vikt som jag vill (gick ner 2 kg och har väl totalt nu gått upp 300g) Men å andra sidan har jag varit orolig för att gå upp för mycket och för fort i vikt.
Jag äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt och det tänker jag fortsätta med.

Jag måste börja planera för framtiden snarast då jag drygt har en månad kvar på mina distans studier.
Jag ska titta vad det finns för kurser att välja mellan då jag inte känner mig pigg på att söka jobb just nu och även om jag skulle söka jobb tror jag inte att jag skulle få något så då finns det bara studier att välja på.
Jag har fått många sådana tankar senaste tiden hur det blir med ekonomin om jag ska studera eller jobba, jag funderar mycket på kosten och så är jag väldigt beskyddande mot mig själv och vill inte utsätta mig för onödiga undersökningar på sjukhuset och så vidare.
Mitt tankesätt har blivit helt ändrat men jag antar att det är normalt.

På tal om undersökningar så har jag fått en tid för ögonscreening eftersom jag har diabetes.
Jag hade blandade tankar om det och den undersökningen ska man göra ca vart annat år och jag har haft diabetes i 4 och aldrig tidigare blivit kallad till det så jag ansåg först att har jag nu gått fyra år kan jag lika gärna vänta ett halvår till. Även om dom ser någon ändring så finns det väl ingenting att göra åt det medans jag är gravid utan då bara vet jag om det så jag förstår inte vad meningen ska vara.
Det jag har funderat mycket på också är att när dom gör undersökningen så sprutas det in en vätska i ögonen som gör att pupillerna vidgas så dom kan undersöka lättare. Detta är ju bara funderingar men det jag tänkt på är vart vätskan sedan tar vägen, den måste ju på något sätt gå in i kroppen, och det är det jag är orolig för dels för att jag nu är överbeskyddande mot min kropp jag vill inte på något sätt skada fostret.
Men jag funderade fram och tillbaka och mailade att jag ville vänta med undersökningen. Fick ett svar dagen efter att dom tyckte jag skulle behålla tiden och att det var eftersom jag var gravid som jag fick tiden och om jag tackade nej skulle jag få en ny kallelse.
Så nu har jag tiden kvar men jag velar fortfarande fram och tillbaka. Jag vill inte skada något i min kropp och desutom har jag ingen respekt för läkare.
Allt inom mödravården ska vara frivilligt men det känns fan inte så när man inte ens kan tacka nej till en undersökning utan att som ska kalla mig tillbaka dit tills jag kommer.
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag vill inte men jag känner mig tvingad.

Kommentarer

Postat av: Anna Bjelke

Publicerad 2010-05-03 09:38:23

Tråkigt att du känner det som om du tvingas att göra olika undersökningar, men man får väl anta ändå att dom kan sina jobb och gör det som är bäst för patienten?! Diabetes är ju faktiskt en sjukdom som kan förvärras av en graviditet samt påverka fostrets storlek etc, så det är väl bara bra att dom håller koll egentligen? Och jag tror inte du ska oroa dig för ögondropparna som förstorar pupillerna, dom verkar bara lokalt och jag kan aldrig tänka mig att dom är farliga för fostret. Harry fick såna när han bara var några veckor gammal så jag antar att dom är ofarliga eftersom dom ges även till så små barn. Men du kan ju alltid berätta att du är gravid så dom vet på sjukhuset ifall dom har några restrikttioner...

Har väl heller ingen jättelust att gå till MVC då jag vet att jag som vanligt kommer få påpekningar om min vikt. För tyvärr är det ju så att även om du söker för ont i öronen så beror det säkert på att man är överviktig! Och friska tjockisar existerar inte enligt dom, så jag är väl undantaget som bekräftar regeln då? Eftersom jag före jag fick gallbesvär inte uppsökt läkarvård (förutom MVC då) på 17 år tror jag, och då hade jag bara halsfluss.:)

Fast även om jag sett fler Arkiv X avsnitt än vad som är hälsosamt, så tänker jag inte köra några konspirationsteorier om att dom är ute efter att göra just mitt liv surt, utan jag antar att dom vill mitt och barnets bästa även om dom inte alltid gör det på världens smidigaste sätt! ;P



Har tyvärr inte samma "problem" som du ang vikten, utan började nog växa och frodas från befruktningsdagen tror jag... Men jag ska försöka hålla igen vikten liiite nu i sommar i alla fall! :)



Ha det gott tjejen!

Postat av: sandra

Publicerad 2010-05-03 11:54:45

Jag hade önskat att jag hade trott att dom gör det som är bäst för patienten men jag tvekar väldigt mycket på att det alltid är så. Jag tror dom gör saker med flit för att sålla ur lite som dom tycker.

Ja diabetesen kan förvärras men jag som har en sådan "mild" form jag äter ingen medicin eller tar insulin och blodsockret ligger som hos en icke diabetiker. Men på ultraljuden håller dom koll på storleken och hos barnmorskan kollas blodsockret. Nja visst det är bra att dom kollar upp allt men när det är frivilligt och man tackar nej så kan man ändå inte komma undan, så varför kalla det frivilligt? Jag vill verkligen inte göra ögonundersökningen dels kostar det en massa pengar på något som jag inte vill göra och dels så finns det bara 2 saker dom kan säga, antingen att det ser bra ut eller att det är en förändring som kan göra att jag ser sämre men att det förmodligen kommer gå över efter graviditeten. Så nu vet jag inte om jag ska låta dom experimentera på mig eller om jag ska stå på mig.

Det är tråkigt att dom inte kan förstå att alla ser olika ut, man kan inte alltid gå efter boken. Folk har ju även känslor, men det är väl den nya grejen att klaga på vikten. Jag tror dock inte att dom löser några problem genom att kommentera ens vikt om man kommer in med ont i örat tex. Dom är väl väldigt osmidiga ibland (oftast)

"problem" och problem :) man ska väl äta och frodas... Nu äter man för 2 också ;)

Ha det bra

Kram

ps. Vore roligt att ses i sommar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela