growingbelly

Hemma igen

Publicerad 2010-05-17 12:36:58 i Vecka 17

Nu är vi hemma igen.
Resan gick ganska segt till sjukhuset då bussarna var sena. Men vi åkte hemifrån så vi skulle ha god tid på oss så vi hann och fick sitta och vänta i tio minuter. Vi blev inropade och givetvis var det en student med i rummet också. Inget jag gillar men jag sa ingenting om det.
vikten var samma som sist och det tyckte barnmorskan var så bra, då skötte jag mig osv. Ett blodprov blev taget och hon prickade faktiskt rätt på första försöket. Men hon gick aldrig iväg med provet så jag fick inte reda på mitt Hb (blodvärde) och mitt blodsocker och HbA1c.
Blodtrycket låg på 115/60 inom "normalt" (men lågt. Normalt ca 120/80) Men det låg väl ändå okej. Sist låg jag på 105/60 så lite högre är det.
Sedan fick jag lägga mig på den supersköna britsen igen och barnmorskan kände på magen och sa att "man känner inte så mycket än" sedan låg jag där som ett testobjekt när nästa person skulle känna på magen.
Barnmorskan frågade om jag kände någonting än och jag svarade att jag har börjat känna ett pirr i magen. Då blev svaret " det är för tidigt för att du ska känna någonting än, det tar några veckor till. Det jag menade var om du tycker att magen har växt" ja svarade jag på det.
Men jag tror i alla fall att jag känner av barnet, det går väl mot nerver som gör att jag känner pirrandet.

Sedan tyckte barnmorskan att vi skulle lyssna efter hjärtljud så då fick jag en bekant iskall gelklutt på magen varpå en för mig okänd aparat hölls mot magen.
Jag var tveksam till att något skulle höras och barnmorskan flyttade runt aparaten på magen men sen kom ett konstigt ljud, hon flyttade den lite till sedan hördes ett hjärtljud som lät precis som ett tåg i hög fart. Sedan började det brusa lite och då förklarade barnmorskan att det var fostret som rörde på sig. Vi fick höra på hjärtljuden ett tag och det lät bra. 155 slag per minut.

Jag fick ett graviditetsintyg också som ska in till försäkringskassan och en broschyr om information om järntabletter som jag ska köpa och börja med i veckan 20.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela