growingbelly

Felvalda ord

Publicerad 2010-05-28 23:00:47 i Vikten

Fick svar på mitt mail till bm förut. Jag hade några frågor om vikten och lite annat och jag hade nog en baktanke med att jag vände mig till henne för att få ett vettigt svar och kanske tänka att hon inte är så tokig trots allt...
Det var ju vad jag trodde. Det som fick mig att bli väldigt missnöjd var speciellt två meningar som var "det kan vara så att du inte kommer gå upp i vikt under graviditeten eftersom du från början är överviktig"
tack där kom den fina också. Att bm ska köra på det spåret också trodde jag inte men visst dom kan få in det överallt. Det andra jag inte tyckte om var angående vad hon tycker jag ska äta till lunch " ät grönsaker, pasta, kött eller fisk i stället för att äta (detta tycker jag är felvalda ord) en massa mackor"
hade det inte räckt med bara "mackor" nej måste både klämma in att jag både är överviktig för det kunde jag ju inte veta utan att hon sa det plus att om jag nu är överviktig så måste jag äta en massa mackor istället för mackor.
Som vanligt tolkar jag säkert det fel, jag vet själv hur mycket jag äter och inte äter min normal lunch 2 mackor är väl inte en massa och nej det är inget jag missat att jag inte har storlek medium.
Mitt försök att finna något i henne som jag gillade misslyckades helt.

Jag har en tid om... Jag tror det är drygt två veckor på det samtalet när det blir ny tidsbeställning och hon föreslår något fyra veckor fram i tiden kommer jag säga att jag vill komma med längre mellanrum och be om en tid 8 (eller längre) veckor framåt. Samtalen hos henne ger mig ingenting det räcker med ultraljud. Plus att jag har mailkontakt med bm om mitt blodsocker.
Lite överdrivet är det med samtal en gång i månaden, jag klarar mig ändå. Det är trots allt frivilligt.

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-05-29 13:55:01

Hej.

Vill bara skriva en sak angående din BM, BYT! hon ska inte få dig att känna så och även fast du har vikt sen tidigare så spelar det ingen roll, jag själv har för mycket vikt och dras med men det ger inte min BM rätten att säga så till mig vilket hon inte gör heller, hon vill ju självklart inte att jag går upp för mycket i vikt och akta sockret men annars så berömmer hon mig och säger att jag är vacker och min mage är fin mm. känner när jag går dit att ingen fråga är för dum utan hon uppskattar och gillar att svara på mina funderingar hur fåniga de än är och det är jätte skönt och man mår bra när man går därifrån.

Varför ska du ha henne kvar om du inte ska få njuta och må bra under din graviditet? Det är en stor och viktig händelse i ditt liv; njut av den och ställ krav på vården.

Det är ditt välmående det handlar om och vi kommer inte överens med alla så är det.

Sköt om dig och lycka till med allt.

Gillar att läsa dig blogg för du skriver bra och undehållande saker.

Postat av: Anna Bjelke

Publicerad 2010-05-29 14:06:56

Hejsan!

Se till att gå så ofta du kan...det är ju gratis vård och dom håller bra koll på dig! Du vet ju inte själv om du får äggvita i urinen, för högt/lågt blodtryck, påbörjan till havandeskapsförgiftning osv osv. Jag vet att BM ofta är en pina i arslet, men dom gör säkert bara sitt jobb! :)

Det var kanske onödigt att skriva att du åt en "massa" mackor om det är 2 st det handlar om. Det anser jag inte vara en massa, däremot så håller jag med henne i att man borde hellre äta riktigt lagad näringsriktig mat än mackor till lunch. Fast det beror ju iofs på vad du äter till middag, frukost och som mellanmål? För mig är mackor frukostmat alternativt ett kraftigt mellanmål.

Och sålänge magen växer och barnet verkar må bra så tror jag inte du behöver vara ett skit orolig för att du inte går upp i vikt. Jag skulle gärna velat stå still i vikt jag med, men har redan gått upp ca 2,5 kg. I vissa böcker så är det en helt normal viktuppgång medans det i andra står att man under dom första 12 veckorna inte ska gå upp nåt alls?! (är i v.11 nu) Så jag vet inte jag... Tycker också överviktshysterin inom vården är jobbig, och jag har främst stött på den inom mödravården tyvärr! När jag skulle operera mig så ansåg dom det inte som nåt problem och jag lider ju heller inte speciellt av det. Har bättre ork och rörlighet än många normalviktiga jag känner, och jag är som sagt nästan aldrig sjuk! Så jag tror att det är likadant med övervikt som med rökning; en del kommer dö av det och andra kommer leva tills dom är 100 även om dom röker ett paket/dag. :) Sen är det ju inte att jag missköter mig annars, jag vare sig röker eller snusar, är nykterist, har aldrig provat droger, dricker inte coffein (förutom lite coca cola ibland)osv så att dom menar att jag utsätter mig själv och barnet för ökad risk pga övervikten gör mig bara förbannad...bättre dom inriktar sig på dom som röker och dricker under graviditen kanske?

Ja ja, nu ska jag inte ondgöra mig över vården längre...men jag tycker du ska gå dom gånger du blir kallad...det är ju bara några månader till det handlar om! :)

Postat av: sandra

Publicerad 2010-05-30 18:27:06

Hej Anna!

Jo det är sant det kan jag inte veta själv om jag råkar ut för något sådant. Men 4-5 veckor mellan gångerna tycker jag kan räcka tiden jag fick nu var mindre än 4 veckor sedan sist och det känns lite överdrivet. Ja det är bra att det är gratis men det blir ändå en kostnad med resa dit och hem, men det kan jag väl stå ut med.

Äh det kan ju vara jag som överreagerar på det hon skriver men när det både kommer in saker i texten om min vikt och sedan "massa" tyckte jag var överdrivet.

okej, det var inte mycket i viktuppgång, håll dig du till böckerna som säger att det är normalt :) Oj redan i vecka 11! känns dom bara någon vecka sedan du sa att du var gravid. Tiden går fort.

Ja dom kan väl ägna sig åt sina jobb i stället för hur folk ser ut, jasså jag som till en början trodde att mödravården skulle vara stället dom brydde sig minst om folks vikt, men det är tydligen inte så.

Det är ju bara en sak dom fått för sig att dom ska klaga på, tror det r väldigt få som lider av det och dom som gör det har en chans till hjälp. Lider man inte av det och inte tar upp det själv tycker jag inte sjukvården ska bry sig. Ja du verkar vara både frisk (friskare än många med ditt immunförsvar)

och en kry filur:)

Ja det är nog så.

oj där var vi otäckt lika jag gör inga och har inte gjort några av dom sakerna du skrev (i mitt fall så den enda koffeinet jag får i mig är i form av cola zero)

Så ska dom inte säga, gör man inget av sakerna du skrev så utsätter man inte barnet för fara. Ät normalt och balanserat så går det bra! överviktig, normalviktig eller underviktig, alla kan gå igenom en graviditet.

Jo några samtal till ska jag nog klara av :)

Sköt om dig!

Postat av: sandra

Publicerad 2010-05-30 18:37:03

Hej Sandra!... Fint namn du har! ;)

Nej det kanske var lite felvalda ord av henne, men det är ju det där att det skulle kännas så fel att byta nu när jag snart är halvvägs och sitta i samma väntrum och se henne gå förbi skulle kännas så fel.

Sen vet jag ju inte om hon menar att pika mig eller bara försöker hjälpa mig på något sätt. Men det gäller kanske 5 möten till med henne och det tror jag att jag står ut med.

Men skulle jag i framtiden bli gravid igen kommer jag givetvis att byta till den andra redan från början.

Okej nej dom har ingen rätt att säga något om ens vikt eller hur man ser ut, låter som du har fått en riktigt bra bm :) Det är så dom ska vara.

Ja det är en viktig händelse och jag ska nog sätta ner foten lite mer och våga öppna munnen mer.

Tack så mycket!

Sköt om dig också och lycka till med graviditeten och allt annat :)

tack så mycket roligt att du gillar den :D

Ha det bra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela