growingbelly

Kontroll hos BM

Publicerad 2010-06-09 17:53:21 i Vecka 20

När vi kommer in på MVC och går mot väntrummet brukar jag alltid väga mig för att slippa göra det, det första jag gör när jag blir inropad, men i det väntrummet var det så mycket folk så vi gick vidare och satt oss istället. 10 minuter för tidiga var vi. Men tiden gick fort och vi blev inropade. Då var det bara att bita i det sura äpplet och gå till vågen i väntrummet bredvid. Lite besviken blev jag när jag såg att jag hade gått upp hela 2 kg i vikt.
BM frågade om jag hade börjat känna några rörelser än och det har jag inte. Hon sa att det var normalt men att det nu i veckorna är normalt att man gör det.
Hon tog blodtryck och det var lite högt så hon skulle ta ett till senare. Hon sa att hon läst i jornalen och undrade om vi hade några funderingar om att det eventuellt blir kejsarsnitt.
Jag sa att jag var orolig och helst vill slippa kejsarsnitt och att jag är rädd att inte kunna knyta an till barnet.
Men så skulle jag inte känna osv.
Men jag sa i alla fall att bara det blir ett barn i sutändan så spelar det ingen roll hur det kommer ut.
Hon tog blodprov och blodtryck igen det var bättre. Sedan fick vi höra på det lilla hjärtat som tickade på som det skulle. Är i vecka 19+3 (jag säger 20) lite tidigt för symfys fundus mått men hon kollade det ändå.
Ett urinprov ville hon ha också så jag fick en sticka och blev skickad till toan. Tog som vanligt ett tag att få ur mig något men det gick och stickan visade negativt på äggvita.
Jag tyckte BM var ovanligt bra idag (kanske berodde det på att hon ska ha semester från i morgon)


Just det! Det höll jag på att glömma att skriva.
När jag låg ner och hon frågade om jag kände några rörelser än så sa "J" sedan efteråt att han sätt på magen att det buffade till några gånger. Konstigt.

Men allt var bra.

Grav. vecka :19+3
Vikt:+2 kg
Blodtryck: 115/70 (sist 115/60)
Hjärtslag per/min:158 (sist 155)
Symfys fundus: 18

Kommentarer

Postat av: Anna B.

Publicerad 2010-06-09 19:06:45

Hej där!

Var ju hos BM i måndags jag med (jag har väl inte berättat det redan va? Lite snurrigt nu..)

Well well, alla prover var bra förutom att dom inte kunde mäta nåt ordentligt blodtryck på mig!? Det hördes tydligt ett tag för att sen försvinna...tror hon försökte 4 ggr innan vi bestämde att vi gör ett nytt försök nästa gång istället. :)

Ska till läkaren på tisdag för en gynundersökning och manuell kontroll på ungefär hur långt gången jag är + att vi ska diskutera om det ska göras ett tillväxtultraljud i v.32 precis som förra gången eftersom jag redan fått ett stort barn. (Även om inte jag tycker 4,4 kg är så fasligt stort längre, då de flesta nyfödda ligger runt 4 kg.)

Ja ja, jag tar väl dom undersökningarna som ingår i priset så att säga. Hoppas allt ser bra ut då bara! :)

Postat av: sandra

Publicerad 2010-06-10 21:28:42

Hej!

Nej det har du inte berättat.

Vad skönt att allt var bra!... Hum... Du kanske har gått och blivit ett unikum!

Men konstigt att dom inte kunde mäta,det är ju en enkel och grundläggande undersökning som inte ska vara komplicerad. Hoppas dom får nåt värde på dig nästa gång då.

Okej bra att få det gjort, själv tycker jag att det är en väldigt pinsam situation fast än det för dom inte är det.

Hoppas det blir någon bra bild på den lill*

Okej men det kan ju vara roligt om inte annat med ett extra ultraljud. oj han var stor när han kom alltså :)

Ja det är väl bara bra. Priset är ju inte att klaga på i alla fall :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela