growingbelly

En jobbig tid för Didrik

Publicerad 2010-06-16 21:27:42 i Husdjur

I morse ställde jag klockan tidigt för att ringa veterinären. Ringde så fort dom öppnade men telefonsvararen sa "vi har mycket att göra nu, ring senare" försökte X antal gånger till och då pep det bara i luren.
Förstår inte hur dom kan göra så, när man ringer om sjuka djur.
Igår ringde jag en annan veterinär som sa åt mig att ringa idag istället. Så jag rullade tummarna och väntade.
Ringde precis när dom öppnade och pratade om Didriks problem "oj det lät inte bra, men vi är fullbokade hela veckan och nästa vecka har vi stängt" och så hänvisade hon mig till veterinären som jag ringt hela morgonen utan svar.
Ringde till den första veterinären igen och då sa telefonsvararen " vi har fullt upp, finns inga lediga tider kvar för dagen, vid tidsbokning för annan dag ring senare"
Jag blev så himla arg!
Men en veterinär fanns kvar. Dock ligger den 2 mil utanför stan och klockan var redan halv 2. Hade ju börjat ringa första veterinären klockan 8.15.
Jag var så trött på att ringa så jag bad "J" ringa. Dom hade egentligen inga tider men hon tyckte det lät allvarligt eftersom Didrik inte kan kissa som han ska så vi fick en akuttid. Vi skulle komma så fort som möjligt.
Vi hade turen att få skjuts.
Väl inne hos veterinären förklarade jag alla Didriks symtom och hon klämde och kände. Hon sa något att det lät som diskbråck (vilket gjorde mig extremt rädd) hon tyckte han satt konstigt och han rätade inte upp ena baktassen som han skulle.
Någonting var det med prostatan också. Minns ej om den satt högt eller lågt men det var ovanligt för att vara en sådan ung hund.
Hon tömde analsäckarna (luktar som jag vet sen tidigare inte gott alls) Sedan blev han röntgad.

Sen kom en annan kvinna in och tog blodprov. 3 rör och jag vet inte hur hon lyckades för hon blodade ner en massa. Sedan hände något av ren klantighet. Hon tog av nålen från röret, och la nålen på bordet. Didriks ben fick en tussbit och tejp runt om benet.
"AJ" säger kvinnan och på hennes underarm sitter den använda nålen instucken.
Det kan inte vara bra.
Förstår inte hur hon lyckades.

Röntgen bilderna visade ingenting så han fick 2 sprutor, en smärtlindrande och en inflammationshämmande för han hade feber.
Recept fick vi på orala droppar och tabletter.
Sen var det klart. Didrik var extremt duktig stod still hela tiden och sa inte ett ljud, men det syntes på hans ögon att han hade ont speciellt vid tömmningen av anasäckarna.

Sedan var det bara det där med att betala... Oj, oj, oj. Fy fan.
Jag var helt säker på att det bara var självrisken vi skulle betala men vi fick betala hela summan. 4000 kr! 4000! för det lilla?!?!?!
Det var dom sparade barnvagnspengarna. Suck.
Men vi har skickat in papper till försäkringsbolaget. Hoppas att det täcker detta och vi får tillbaka större delen av summan.
Inte kunde jag tro att det skulle bli så dyrt!

Nu trots smärtlindring så ser inte Didrik ut att må bättre, han hasar fortfarande efter golvet och verkar tycka att det kliar nåt jävulskt vid sitt organ.
Kom att tänka på det hemma att hon sa att han verkade ha klåda men vi fick inget medel på recept för det.
Som tur är skulle hon ringa i morgon och höra hur det går. Då ska jag fråga om det finns något man kan köpa som lindrar hans klåda.
Får hoppas att allt detta hjälper för ber hon oss komma in igen så går inte det. Finns inte en chans att vi kan lägga ut 4000 till. Men jag tror att detta kommer hjälpa, bara han får något för klådan.
Han är sig inte lik. Köpte ett ben hos veterinären det har han inte rört. Äter knappt och bara hasar runt och piper och flåsar som bara den.
Hoppas han blir bättre snart!
Den tappra, tåliga 5 kilos pekingesen Didrik.

Den andra hunden blev det ingen tidsbeställning åt. Ska ringa veterinärena som inte kunde idag om henne. Någon gång måste dom svara och ge mig en tid.

Kommentarer

Postat av: Anna B.

Publicerad 2010-06-17 08:03:25

På julafton för 2 år sedan så blev ju min lilla Majken akut sjuk. Låg bara och flåsade och det rann nåt klet utefter bakbenen på henne.. Jahapp, livmodersinflammation! Fick ringa runt till jourhavande veterinärer och kom tillsist fram till Skara Djursjukhus... Fick komma in direkt, röntga henne och göra undersökningar, sen lämna henne för operation och hämta henne dagen efter.

19 000:- slutade det äventyret på! (Mycket pga att det var på en helg också.) Som tur var så var hon ju försäkrad och dom betalade 13 000:- men det blev ändå 6 000:- kvar för mig att betala. Surt! :/

Nu är mina hundar så gamla så dom är inte försäkrade längre pga hur dyrt det är. (Försäkringar för 3 hundar skulle gå på ca 7 000:-/år) Så blir dom riktigt sjuka nu så blir det avlivning, taskigt men sant... Så vi får väl hoppas på att dom håller sig friska i några år till. :)

Postat av: sandra

Publicerad 2010-06-17 14:22:06

Usch, jobbigt när djuren blir sjuka. Och du hade oturen att det blev på julafton av alla dagar. Var en himla tur att du fick komma in! va?! 19000?

ojojoj!Att dom bara betalade 13 000 då!? är det inte bara självrisken man betalar själv?

Ja jag förstår det. Det är inga pengar man bara kan lägga ut sådär bara "i fall" hunden/hundarna blir sjuka.



Själv är jag rädd nu att vi inte får tillbaka så mycket. Men jag hoppas att det är så att det bara är självrisken på 1200 man betalar resten ska man ha tillbaka. Men jag vet ju inte.

Hade vi haft Didrik försäkrad i agria så betalar man bara självrisken direkt hos veterinären.

Men (visst jag är snål) så tycker jag agrias försäkringar är så dyra så vi tog Didrik på en folksam försäkring.

Nu är det bara att vänta och se. Får vi inte tillbaka allt förutom självrisken så tar jag bort försäkringen direkt.



Men nu får vi hoppas att alla hundar håller sig friska både era äldre damer (om alla tre är damer?) och våran golvmopp.

Postat av: Anna B.

Publicerad 2010-06-17 14:56:51

Det är lite olika för olika försäkringsbolag. I vissa betalar man bara en fast självrisk, i andra betalar du självrisken + en viss % av summan som behandlingen kostar. Sen fick jag ju extratillägg pga att det var storhelg.. suck!

Ja du..det kostar på att ha djur! Tur att sjukvård för människor är relativt billigt, eller t.o.m. gratis för barn och ungdomar. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela