growingbelly

Omega 3

Publicerad 2010-04-25 12:17:57 i Vecka 14

Idag börjar vecka 14. Fram till vecka 12 tyckte jag tiden gick fort men nu går tiden så sakta... Men dom här 14 veckorna har väl gått relativt fort fast än det ibland känns som tiden helt står still. Nu längtar jag till vecka 19+4 då vi ska på nästa ultraljudsundersökning. Känns väldigt långt fram i tiden.


Kosten tycker jag att jag skött bra under graviditeten men barnmorskan tyckte jag åt dåligt och att jag skulle ändra min lunch som tidigare bestod av nyckelhålsmärkata smörgåsar. Jag tog till mig det och visste inte riktigt vad jag skulle äta som var bra och inte tog för lång tid att göra så jag började äta nudlar, kokta grönsaker och ett vitt bröd. Mellan lunch och middag äter jag också ett mellanmål. Det kanske är för lite men jag vet inte vad jag ska äta. Jag har nu ätit så här i en vecka nu och när jag ställde mig på vågen i morse såg jag att jag sedan jag vägde mig hos barnmorskan har jag gått ner 2 kg. Det är inte bra.
När jag åt som vanligt gick jag totalt upp 2 kg innan jag var hos barnmorskan.
Så nu får jag fundera på hur jag ska ändra min kost så jag håller vikten och sakta går upp.


Jag har tänkt igenom kosten och jag äter väldigt sällan fisk. Det rekommenderade är 3 gånger i veckan men jag äter knappt en gång på tre veckor. Fetterna är väldigt viktiga (speciellt nu för fostret) och eftersom jag inte gillar fisk funderade jag på omega 3 tabbletter och läste lite på nätet om det. Det var tydligen väldigt bra enligt många.


Så igår åkte vi ner till stan och gick till apoteket och tittade. Efter ett tag började jag känna mig sådär konstig igen en lätt karusell känsla i huvudet och extremt trött så jag stannade upp ett tag och tog det lugnt. Undrar om det kan vara blodtrycket som ställer till det???
"J" reagerade på att jag var vit i ansiktet.
Vi frågade om omega 3 tabbleter vilka man kan ta när man är gravid och det fanns en sort som man kunde ta en tabl. om dagen av men hon tyckte vi skulle rådfråga barnmorskan först. Men vi köpte tabbletterna med återköp.

Hemma läste jag lite vad dom innehöll och det var inga konstigheter, så jag började ta tabbletterna igår. Jag tror inte det skadar. Det enda är att blodet blir tunnare av dom.
Jag vet nu inte om jag ska ringa till barnmorskan i morgon och höra vad hon säger.
Jag fortsätter med omega 3 tabletterna men det jag undrar över eftersom det är blodförtunnande om det påverkar mitt blodtryck negativt. Skulle det göra det får jag väl sluta.
Men jag drar mig så förbannat för att ringa då jag inte gillar henne als. Hon ifrågasätter allt man säger och är inte alltid trevlig utan hon känns tjurig, och som att hon är trött på sitt jobb.
Men jag får dras med henne ett halvår till sen slipper jag.

Idag ska jag nog ta det lugnt. Kanske tar en promenad i området senare för att få frisk luft.

Kommentarer

Postat av: Anna Bjelke

Publicerad 2010-04-25 20:09:47

Klart du kan äta omega 3 tabletter, men nog sjutton är det bättre att du äter riktig och bra mat när du är gravid. Ät mycket kött, fisk, frukt och grönsaker samt ägg (dom innehåller det mesta) + en multivitamintablett med folsyra i så klarar du dig. Sen i vecka 20 ska du börja äta järntabletter (typ Niferex) men det kommer din barnmorska ta upp med dig. :)

Nudlar, kokta grönsaker samt vitt bröd innehåller tyvärr ingen viktig näring alls..utan bara snabba kolhydrater, samt lite vitaminer i grönsakerna då. Så försök äta lite bättre så ska du se att du mår bättre och att bebben får i sig allt den behöver, vilket ju är extra viktigt under första delen av graviditeten när allt utvecklas.. (sen växer dom ju bara)

Har förresten fått reda på att vi väntar nr 2 här också, men än är jag bara i v.6 så vi får väl se om det blir något alls, har ju några kritiska veckor kvar. Tycker tiden går sååå långsamt nu när jag går hemma! När jag väntade Harry så jobbade jag ju och switch så var man redan i v.20 typ..:)

Jaja det är väl bara att vänta och se!

Ta hand om dig nu och ge bebben RIKTIG mat nu! ;P

/Kram Anna.

(Ps. Skriv inget på Facebook om vår ev tillökning eftersom den ännu är hemlig! Ds. ;P)

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-25 22:25:45

Ja jag ska äta tabletterna som nu tycker det är bättre än ingenting då jag inte är så förtjust i fisk. Haha nej det var kanske inte det bästa att äta så jag får tänka om helt :)

Nej är det sant?!! Vad roligt! :) stort grattis till er! Bara och bara det är väl några veckor det. Tänk inte så det är klart att det blir något, det är ju något nu! så varför skulle det misslyckas? Du har ju dessutom ett barn nu så du vet att din kropp kan sin sak! Det kommer gå bra! tro på det! :) Nej självklart jag skriver ingenting som kan avslöja dig! Grattis igen! Sköt om er

Postat av: Malin

Publicerad 2010-04-29 23:04:08

Jag tänkte bara säga att du har rätt att byta barnmorska om du inte gillar henne. Det är väldigt viktigt att känna sig trygg där, tycker iaf jag. Roligt med någon som är i min ålder :) (Jag är 21)

Lycka till!



Min mail/facebook/msn är [email protected] ifall du har lust.

Postat av: Helena

Publicerad 2010-04-30 12:43:03

Håller med Malin, det är jätteviktigt att känna sig trygg med sin barnmorska. Tycker du ska byta om du känner så.



Jag frågade min bm om omega 3, då jag käkade det innan. Hon var osäker då de finns lite olika och vissa var inte bra under grav. Berodde nog på vart fisken kom ifrån. Finns ju mer gifter i vissa hav.

Jag har inte vågat ta mina, men minns att jag läst att man får smarta barn om man äter omega 3 :)



Vilka tar du?



Nu har jag fixat en blogg också förresten. Liite klurigt, men lite kul :)



Kram



Postat av: sandra

Publicerad 2010-05-01 12:07:37

Okej ja jag får fundera på om jag ska byta. Ja det där med omega 3 är det olika rekommendationer om och många tycker olika. Jag frågade på apoteket och det fanns en sort man kan ta som gravid eller ammande den heter omega-3 forte 1000 mg. Mailade barnmorskan i måndags och fick svar i torsdags att hon tyckte jag kunde fortsätta äta dom. :) Ja då hoppas jag att det blir en riktigt smart en som växer här inne :)

Okej vad roligt! Ska kika in på din blogg :)

Postat av: sandra

Publicerad 2010-05-01 12:10:32

Hej malin! Ja jag ska fundera på att byta. Jasså okej ja då är vi i samma ålder (fyller 21 i oktober)

Tack så mycket.

Jag skickar nog iväg ett mail till dig senare :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela