growingbelly

Ultraljud

Publicerad 2011-05-24 22:48:59 i Vecka 20 med nr2

Idag var det dags för ultraljud nummer två i denna graviditet. Trodde jag skulle ligga vaken hela natten tills idag och oroa mig men jag rensade huvudet med att virka några varv på ännu en amigurumi och efter tolv tiden släckte jag lampan och somnade efter en stund.
Blev en frukost och sedan gick förmiddagen fort. Klockan tretton satt vi i det tomma väntrummet och väntade.
Femton minuter senare fick vi komma in. Ner med den supersexiga (...haha) gravidbyxe-resåren och på med kall gel. Då var jag riktigt nervös kan jag säga. Jag visste inte om jag skulle titta på den lilla tv skärmen uppe i taket eller inte. Ville jag verkligen titta och få reda på att något var fel?.
Dom tankarna la jag åt sidan och började titta på skärmen direkt när hon började undersökningen. Visst var det en liten bebis där inne som sparkade och vred sig. Hjärnan såg bra ut, hjärtat var normalt, urinblåsan var full och hon lyckades efter ett bra tag hitta en njure i alla fall.
Sen nöjde hon sig.
Könet vill vi inte veta denna gång men visst försökte jag titta vad det var för något men jag såg inte :) Lika bra det.
Fick tyvärr inga exakta mått och hon sa från början ingenting så jag frågade hur lång den var och då kom svaret som taget ur en bok "dom är i detta stadie lika långa som graviditetsveckan så en 19 till 20 centimeter hellängd"

En sak jag blev missnöjd över var att även denna gång ligger moderkakan långt ner och täpper till så nu blir det ett extra ultraljud någon gång. Det "kan" leda till att man blöder lättare, har inte blött hittills så det är bra. Skulle jag göra det måste jag ringa in och bli undersökt och senare fram blir det nytt ultraljud för att se om moderkakan växt upp (det gjorde den med Bea) om den inte gör det måste det bli kejsarsnitt.

Men jag är glad att det såg bra ut idag :)
En dag i taget!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela