growingbelly

Icas bluff

Publicerad 2011-01-22 15:02:23 i Mat

Fick hem buffé tidningen i veckan och hittade flera recept som verkade intressanta. Vill gärna testa ny mat och inte gå i gamla vanor att nej det ser inte gott ut, nej det vet jag inte vad det är det vill jag inte testa.
Så för att testa lite nytt så tänkte jag gå efter recepten "Billiga veckan" 5 middagar (för 4 personer) under 400:-
Verkade bra tyckte jag och skrev en matlista, ändrade vissa saker så jag köpte mindre än vad det stod då vi bara är två som ska äta.
Ville verkligen se hur billigt det kunde bli, tog tid på mig och valde dom billiga alternativen, vissa saker var även dyrare än på hemköp så då gick jag dit. Fanns även en del saker som fanns hemma som jag strök från listan.
Så för alla dessa saker hur billigt kunde det bli?


Tänk då också på att jag tog mindre av det jag kunde.
(*= saker jag inte köpte)
Matlistan:

Frukt och grönt
1 kg potatis
5 morötter
2 äpplen
1/2 rödlök
3 gula lökar
1 påse salladslök (ca 125 g)
1 vitlök
1 tomat
1 aubergine (ca 300 g)
1 zucchini (ca 200 g)
500 g broccoli
1 röd chilifrukt
1 kruka basilika
1 knippe persilja
1 citron

Mejerivaror
1 paket fetaost (200 g)
Torrvaror/skafferivaror

* 300 g pasta, t ex gnocchi
* 3 dl basmatiris
1 burk borlottibönor (400 g)
1 burk hela tomater (400 g)
1 hönsbuljongtärning
1 dl syltlök
potatismjöl
* ströbröd
* senap
* honung
sweet chilisås
japansk soja
Kylda varor

4 tjocka korvar, t ex bratwurst (ca 500 g)
1 paket bacon (140 g)
300 g kycklingfilé
Torkade kryddor

dragon
timjan
Frysta varor

1/2 dl fryst hackad persilja
1 paket frysta sugarsnaps (200 g)
200 g frysta gröna ärter
1 paket fryst hokifilé (400 g)

Så fast jag köpte billiga alternativ, mindre kyckling, ett paket korv, mindre grönsaker, så det skulle räcka till två personer istället för 4 som recepten går efter som dom påstår ska gå på under 400 kronor så blev slutsumman mer än jag trodde.

De här sakerna gick på 412 kronor.

Så det är alltså en bluff det dom säger.

Nåja...
Middagarna fem dagar framåt är:
* korv med rostade rotfrukter och äppelsallad.
* bön-och potatissoppa med enkel pistou
*ärtpasta med ört och citronmarinerad feta
*sydfransk kycklinggryta
*frasiga fiskkakor med chilifräst broccoli

Ärligt så tycker jag inget låter gott, men jag vill test nya saker och kanske hitta någonting nytt jag gillar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela