growingbelly

utdöende handarbete

Publicerad 2010-10-19 20:29:06 i Handarbete

Hittade ett mönster igår på ett par stickade sockor till baby. Velade fram och tillbaka på om jag skulle testa att sticka ett par (har aldrig stickat sockor förut då jag tycker hälen är svår) men jag läste igenom mönstret och tyckte inte detta mönster verkade vara så svårt så jag gick till garnaffären nere på stan och köpte lite saker.


Sockorna ska till största delen vara isblå och med en liten rand vitt mönster med blå bakrund.
Tyckte dessa färger var vintriga och fina. Försöker göra med lite andra färger än rosa.
Till sockorna behövdes givetvis strumpstickor i storlekar jag inte hade hemma så jag fick köpa storlek 2 och
2 1/2.
När jag letade efter strumpstickorna hittade jag en nål jag letat efter i över ett halvår på garnaffärer och loppisar men aldrig lyckats hitta. Kanske inte så svårt att förstå då det är ett utdöende handarbete, men jag såg det i ett inslag på SVTs Strömsö och testade med en vanlig virknål (gick bra men den var för liten)
Efter jag testat med vanliga nålen fastnade jag för krokning (blandning mellan virkning och stickning)
och så äntligen hittar jag en krokningsnål på affären!


Ska vid tillfälle göra ett par grytlappar hade jag tänkt.
Det är alltid kul att hitta något man letat efter länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela