growingbelly

172 långa dagar kvar

Publicerad 2010-05-10 21:50:27 i Vecka 16

Igår gick jag in i vecka 16. Idag är det hela 172 dagar kvar.
Oron fortsätter att växa i mig och dels för att jag inte känner av något av graviditeten så har jag nu blivit orolig att den lilla där inne inte mår så bra och i värsta fall att den inte har en slående hjärta. Jag har ingen anledning att oroa mig, men det är svårt att inte göra det.
Det är vissa stunder om dagen då jag är rädd för att det kan bli så men jag tror fortfarande att det kommer gå bra denna gång. Men lite orolig är jag.
Men det är bara drygt tre veckor till nästa ultraljud och då blir jag väl förhoppningsvis lugnare.
Nästa måndag ska jag till barnmorskan igen. Då är det det vanliga vikt, blodtryck, HbA1c och blodbrov. Så när jag ska träffa henne är jag i vecka 17 så jag vet inte om det är för tidigt för att lyssna på hjärtljud, hon kanske väntar till nästa gång men jag ska fråga på måndag i alla fall. Skulle nog bli betydligt lugnare om jag fick höra tickandet av hjärtat.
Nästa tisdag ska jag in till sjukhuset igen och undersöka ögonen. Skönt att få det överstökat så jag slipper tänka på det.

Efter förra barnmorskebesöket (har skrivit om det förut) så gick jag ner 2 kg. Vägde mig idag och nu väger jag lika mycket som på invägningen på sjukhuset. Bra att det går åt rätt håll. Nu gäller det bara att inte gå upp för mycket under graviditeten men jag försöker (ibland) tänka på vad jag äter. Senaste veckorna är jag hungrigare än vanligt
jag äter samma mängd som förut till måltiderna men en till en och en halv timme senare är jag hungrig igen och det känns som att magen är tom. Men jag har ett lager av digestive som jag knaprar på.

Hittade ett måttband förut så jag mätte runt magen i navelhöjd och jag vet vilka mått jag hade en månad innan graviditeten och jag ser ju att jag är större nu speciellt bredare på sidorna men jag blev förvånad när måttbandet visade att jag är 12 cm större runt magen. Och större ska jag bli.

Kommentarer

Postat av: Anna Bjelke

Publicerad 2010-05-10 22:38:25

Hej där! Hjärtljuden kommer bm att lyssna på med en doppler ifrån v20 ungefär...då hörs hjärtat tydligt på bebisen! :)

Det är säkert inget fel på din bebis, men jag vet att det är lätt att stressa upp sig...gör ju det till och från själv också. Men just nu är jag inne i en lugn fas och tänker faktiskt inte så mycket på att det kan gå fel...händer det så händer det. Då får man ta det då, ingen idé att gå och tänka för mycket på OM! ;P

Såg dina bilder på magen...ät du det du vill och kan! Du såg ju knappast överviktig ut så ät så du och bebisen växer ordentligt, det som inte försvinner när bebisen kommer ut försvinner sen! Speciellt eftersom du är såpass ung...så försök att inte tänka för mycket på det heller. Dom flesta går ju faktiskt upp mellan 10-20 kg under en graviditet även om det finns särfall som går upp 30 kg och däröver, men det är väl lite onödigt kanske! :) Tror jag gick upp 13 kg förra gången men ska försöka gå upp lite mindre denna gång då jag som sagt har en övervikt från början. (Vilket jag iofs hade då med, men men..) Har redan gått upp ca 1,5 kg så vi får väl se hur det går...men matlusten ska jag ju inte klaga på i alla fall! :)

Postat av: sandra

Publicerad 2010-05-11 11:04:46

hej hej! Okej då är det alltså lite tidigt när vi ska in nästa vecka, men jag kan ju alltid fråga.

Är sant det du säger men det där "om":et kommer upp ändå till och från. Men jag tror ändå innerst inne att det kommer att gå bra.

Haha jo visst finns det av mig så det räcker och blir över. Dom klagar alltid på min vikt på sjukhus och så vidare. Men jag tycker själv att det är lagom av det goda :)

Jag äter så det står härliga till men jag tänker ändå på vad jag äter. Bm tyckte jag under hela graviditeten skulle gå upp 6 kg så jag ska väl försöka att inte gå upp mer än 10. Det är väl till stor del för diabetesen jag har som kan bli värre om jag går upp för mycket. Men jag har aldrig hört talas om någon som bara går upp 6 kg? tycker det är för lite. men men, det återstår att se i slutet hur mycket jag går upp.

13 kg var ju lagom. Ät när du är hungrig.

1,5 är ju inte så mycket det blir väl kanske 10-13 kg denna gång också. Men det spelar väl inte så stor roll hur mycket man går upp bara man äter bra mat (sen kan det ju hända att det blir nåt godis eller fikabröd utöver maten) men vad gör det!

Ha det bra

Postat av: Anna Bjelke

Publicerad 2010-05-11 16:29:08

Vet att bm säger att man som överviktig inte ska gå upp mer än ca 6 kg..men jag tycker också att det är väl lite!? För sen säger dom ju att ett foster samt fostervatten, moderkaka, extra blod som mamman får, ökad vattensamling i kroppen mm väger sammanlagt ca 9 kg. Det innebär ju i såna fall att man måste gå ner 3 kg i egenvikt under graviditeten för att klara att bara gå upp 6 kg?! För MYCKET av viktuppgången under en graviditet är ju bara vatten, och det kan man ju inte göra så mycket åt matmässigt mer än att inte äta för mycket salt som ju binder vätska. Ja ja, vi får väl se hur det går som sagt! :) Ska försöka ligga under 10 kg denna gång i alla fall så länge det går! :)

Postat av: sandra

Publicerad 2010-05-11 19:15:54

Okej hum det låter ju konstigt att dom vill att man ska äta så pass lite att man går ner. Dom borde ju ändå veta allt det där. Konstigt. Ja en tio kilo är ju lagom, sen återstår det att se hur mycket det blir :)

Postat av: En till Sandra ;)

Publicerad 2010-05-11 22:14:34

Hej Sandra.

Jag brukar läsa din blogg tycker den är bra, gillar ditt sätt att skriva.

Jag känner verkligen igen mig i den läskiga fasen när inget kändes, men jag läste att man kan ju se på bröstvårtorna att man är gravid de blir mörkare, så det tog jag fasta på och för att lugna mig själv så kollade jag in på dem och det fick mig lugn. Äntligen känner jag foster rörelser, men tiden innan var LÅÅÅÅng känner massor nu i v20 underbart.

Och det där med vikten, jag har bara gått upp 0.5 kg som tur är får se vad BM säger om det på fredag. ändå tycker jag att jag inte gjort annat än att äta fast tur är väl att allt sött äcklat mig ;) fast det har börjat vända tyvärr ;(

Man vill ju njuta och äta och må bra nu. tråkigt att det ska vara så hårt som att man bara ska få gå upp 6 kg. Jag fick gå upp 10kg ungefär tyckte min BM.

Njut må bra och ta vara på graviditeten. Det som kommer efter förlossningen tar man hand om då ;)

Ha det bra

Postat av: sandra

Publicerad 2010-05-12 18:54:16

Hej!

Roligt att du läser och dessutom gillar den:)

Ja det är en otäck fas. Ja mörkare blir dom det kan man inte ta miste på. Det var ju en bra idé att tänka så. Åh vad härligt att få känna när den lille rör sig, det är det jag går och väntar på nu att få känna något innefrån så jag kan slappna av mera.

Okej alla är ju olika jag läser på så många sidor att i den och den veckan kommer du gå upp si och så men det kan inte stämma på alla, vi är ju alla olika. Men det är ju bara att prata med BM på fredag och höra vad hon säger, hon kommer säkert med något bra råd. Ja njuta ska man jag tycker man kan utgå från sig själv och äta det man tycker är gott och äta när man är hungrig. Ja 6, 10, eller 15 kg man märker i slutändan hur mycket man gått upp men jag tror inte man ska fundera för mycket på vikten så det tar upp all tid. Ät må bra och njut!

Ja jag håller med dig, då börjar ett nytt kapitel i livet ;)

Lycka till på fredag!

/Sandra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela