growingbelly

Till veterinären

Publicerad 2010-06-16 12:44:16 i Husdjur

Idag hoppas jag att vi får en tid till veterinären. Båda hundarna ska dit. En hund för att vi tyvärr inte kan ha henne kvar och den andra hunden för att han blev sjuk igår.

Hunden som vi inte ska ha kvar har under alla sina dagar hos mig inte varit "frisk" hon sover på kvällen och morgonen efter när jag ska ta ut henne så har hon kissat i sängen och det som är konstigt är att hon ligger i det, hon lägger sig inte vid sidan om eller utanför. Det händer väldigt ofta. Jag har tvättat sängarna, köpt nya, gått ut sista gången för kvällen vid 03. Sen kan hon inte gå till gräset själv. är det mer än 3 meter så är inte chansen stor att hon håller sig dit. Hon kan inte vara själv hemma heller, även om det gäller 5 minuter. Toapapper hämtar hon i badrummet, tv-tidningen är sönderbiten, mitt handarbete upprepat, det hon hittar biter hon sönder.
För drygt ett år sedan bestämde jag mig för att jag inte skulle ha henne kvar och jag ringde en veterinär och förklarade och han sa att det inte verkade normat att hon ligger i kisset och att han förstod om jag ville avliva för hon är inte frisk.
Men jag ändrade mig och ansåg att jag har köpt henne det är mitt ansvar även om hon är som hon är. Vi köpte trädgårdsgrindar att stänga in henne i om nätterna eftersom hon förutom kisset i sängen även gjorde fler behov på golven. Så på natten och när hon skulle vara själv stängde vi in henne.
Det jobbiga är att hon skriker stup i ett och det går inte att stoppa henne.
Dom senaste månaderna har hon även börjat morra när jag ska leka med henne. Givetvis accepterar jag inte det utan tar leksaken och lägger på bänken och fyar henne. Hon har även gått tillbaka till valpstadie med att hon bits även om jag bara ska klappa henne. Det var droppen för mig.
Jag vet att jag inte kan ta hand om 2 hundar när vi flyttar och sedan får barn. Jag kan inte köra vagnen, hålla i Didrik i koppel och bära Ebba sammtidigt. Och jag kommer inte riskera att när barnet är på golvet eller i en sitter att ebba ska bita barnet i handen eller i kläderna. Det går inte.
Hon är långt ifrån en hund jag vill ha.
Så idag ska jag ringa och beställa en tid. Lika bra att få det gjort än att gå och vänta.

Hanhunden blev sjuk igår. Det började med att det kom var ur hans manliga del.
Sedan under dagen såg vi att han var sjuk, han åt inte, lekte inte såg matt ut och kunde knappt gå. Han tog tre steg för att sedan gny och hasa sig fram på frambenen. Läste på nätet och det verkade vara en förhudsinflammation. Han blev sämre och han kunde inte kissa.
Ingen veterinär fanns det öppen på kvällen förutom strömsholm som igger över 3 timmar bort.
Men vad ska man göra 22 på kvällen utan bil? vi kan ju inte ta oss dit.
Senare såg det ut som han kunde kissa men inte mycket.
Undersökte honom på kvällen och jag höll honom med hängande bakben för att titta på hans del som i normala fall brukar komma ut då. Men han verkade ha ont och hans sak kunde inte komma ut.
Veterinären närmast öppnar 13 så jag ska ringa snart.
Förmodligen får vi en salva vi ska smörja in honom med.
Hoppas han får en tid idag!

Kommentarer

Postat av: Anna B.

Publicerad 2010-06-16 13:29:08

Jobbigt! Både med avlivningen och den andra sjuka hunden!

Förstår att du inte vill ha kvar en hund med beteendestörningar, det var ju det som gjorde att jag avlivade min Riesenschnauzer när hon bara var 3 år. Det började med att hon fick sköldkörtelproblem, sen fick hon medicin för det och efter det började hon bli aggressiv. Efteråt har jag fått höra att just den medicinen kan ge beteendeförändringar, med tyvärr verkade veterinären "glömt" berätta det för mig...

Well well, nu har jag ju mina 3 gamla pensionärer istället, får väl se hur länge dom orkar hänga i?! Sen blir det aldrig mer 3 hundar samtidigt, utan jag kommer nöja mig med EN! :)

Postat av: sandra

Publicerad 2010-06-16 20:53:54

Ja det är jobbigt. Speciellt nu när vi har bestämt oss för avlivning och det verkar vara omöjligt att boka en tid. Jobbigt att se henne när man vet vad som ska göras.

Usch nej fy det är aldrig kul, speciellt beslutet om ett djurs liv. Men det var väl kanske så att hon blev ändrad i huvudet och att det ändå inte skulle "gå tillbaka"

Konstigt. Eller så visste inte veterinären det.

Härligt med 3 lite mognare hundar.

Okej ja en hund kan ju vara ganska mycket hund det också :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela