growingbelly

En vanlig gravditets åkomma?

Publicerad 2010-08-04 20:22:47 i Urinvägsinfektion?

Nu har jag läst lite om urinvägsinfektion och det enda som stämmer in är täta urinträngningar.
Symtomen kunde vara:
  • Det ömmar när man trycker över området över könsbenet, den så kallade symfysen.
  • Det kan ibland molvärka och dra över området över könsbenet.
  • Täta trängningar, den kan också komma några droppar i trosan utan att det går att hindra.
  • Ibland kan man ha lätt förhöjd temperatur.
  • Det värker i nedre delen av ryggen
  • Urinen ser blodig ut. Det uppfattas ofta som dramatiskt men är egentligen inte farligt.
  • Grumlig och/eller illaluktande urin.
  • Illaluktande urin eller urin som doftar kola eller hallon.
  • Svagt illamående.
  • Sveda när man kissar.
  • En känsla av att man inte kissat färdigt när man tömt blåsan.

Allvarliga symtom

  • Svängande hög feber och frossa kan tyda på att komplikationer tillstött varför läkare ska uppsökas omgående.
  • Allmänpåverkan.
  • Omöjligt att tömma blåsan.
  • Förvirring hos äldre kan vara det enda symtomet på urinvägsinfektion.

Ett symtom kanske räcker. Jag vet inte hur "täta" urinträngningar jag har, men det är oftare än en månad tillbaka. Om jag förut gick på toa var tredje timme så får jag nu känningar av att gå kanske med åttio minuters mellanrum.
En vanlig gravditets åkomma? eller infektion? Svaret ska jag ta reda på!

Men jag tänkte skicka iväg ett mail till BM och eventuellt ringa i morgon bitti.
Skulle urinprovet visa pos. på äggvita så ska det skickas iväg på odling och det tar säkert några dagar.
Får se om jag får någon tidigare tid, annars klarar jag mig nog till måndag.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-08-04 22:40:50

Är du lite hypokondriker? Tycker synd om din BM, ofta man mailar och håller på för att man går upp tre kilo när man är gravid? Come on, man går upp i vikt när man är gravid, inget konstigt med det? Och nu, har du uvi så hade du märkt det, du behöver inte analysera allt.

Postat av: Anna Bjelke

Publicerad 2010-08-05 07:02:22

Som svar till föregående talare;

Alla är vi olika...vissa rubbas inte av nåt, andra blir oroliga över det mesta. :)

Tror nog Sandra oroade sig över att 3 kg var LITE, inte att hon var förfärad över att ha gått upp heeela 3 kg. (Vilket man ju t.o.m. kan göra av att svulla en helg..;P)

Oron över den ev urinvägsinfektionen får nog jag ta på mig lite då jag råkade nämna att det kunde vara det.. Men när jag läser fortsättningen så tror jag bara allt beror på lite kläm! :)

Sen vet man ju inte varje människas bakgrund, har man t.ex. haft svårt att bli gravid tidigare, eller råkat ut för flera missfall, så är det ju ganska så naturligt att man blir väldigt rädd om det fostret man väl lyckas behålla.

Ha det bra! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela