growingbelly

Inskrivning och ultraljud

Publicerad 2010-04-19 20:58:14 i Allmänt



Natten var jobbig då det var otroligt svårt att sova men morgonen kom och efter frukosten åkte vi iväg till sjukhuset. Först var det ett inskrivnings samtal som gick lagom fort. Givetvis skulle jag också lämna ett urinprov som tog ett tag att få till då jag har svårt för offentliga toaletter. Men med lite vilja gick det till slut. Blodprov blev tagna och blodtrycket togs. Värderna var bra.
Hb: 127
blodsocker:5,1
Bltr: 105/60
Blodtrycket var inom "normal" men kanske lite lågt men det var normalt... Det förklarar varför jag ibland blir yr av att resa mig upp fort.

När inskrivningen var klar var det bara att sätta sig i väntrummet och rulla tummarna. Det var otroligt långa 20 minuter.
Vi blev inropade och jag fick lägga mig direkt på britsen. Hon förklarade vad hon skulle göra och vad hon skulle titta efter. Jag var så nervös. När hon väl började undersökningen visste jag inte vart jag skulle titta, skulle jag våga titta? på skärmen nere vid fotändan syntes först min urinblåsa (skulle jag verkligen våga se?)
Sedan ändrades bilden och en kontur till ett foster syntes. (såg jag rätt?) (den var så stor!)
Sedan såg vi två armar som rörde sig och och två ben som sträckte ut sig. Jag blev så himla glad!
Ett hjärta syntes också som slog snabba slag. En liten fylld urinblåsa syntes också vilket var bra.
Det var (är) ett perfekt foster med fem fingrar på varje hand, två ben, två fötter med rätt antal tår.
Jag viste inte att h*n skulle röra sig så mycket, men det kändes så levande.
Något som verkligen fick mitt hjärta att smälta var när ena handen sökte upp ansiktet och den lilla tummen sögs in i munnen.
Det perfekta fostret var hela (håll i hatten!) 5,7 cm lång från huvud till stjärt.
För mig är det stort.
Jag trodde jag var i vecka 12+0 idag men jag är i vecka 13+2.
Beräknad förlossning den 30/10... Det är dagen innan min födelsedag :)
Men datumet kan slå på 2 veckor tidigare eller 2 veckor senare.

Just nu är jag bara så glad att allt står rätt till! Nu längtar jag tills nästa ultraljud som är i Juni.
Nu tänkte jag fira denna dag med något gott till kvällens teve tittande.
Snart börjar svenska hollywood fruar och till det tänkte jag göra en fruktsallad :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela